کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب است؟
انتخاب شبکه اجتماعی مناسب برای کسب و کار با گذشت زمان، هر روز برای وبسایتها مهمتر میشود. محتوای آنها بر اساس کارآمدی و امکانات هر شبکه، میتواند متفاوت باشد. اهمیت شبکههای اجتماعی و نقش آنها در کسب و کارهای امروزی، بر کسی پوشیده نیست. شبکههای اجتماعی توانستهاند مفهوم ارتباط را غنی ساخته و رابطهای دو سویه میان کاربران را به سادگی فراهم کنند.
این ارتباط نسبت به روشهای پیشین که معمولاً یک سویه و با تاخیر انجام میشد، مزیتهای زیادی را در برداشت. شبکههای اجتماعی توانستند ارتباط را بر بستر وب، و روی سادهترین گوشیهای هوشمند برای کاربران فراهم کنند… بنابراین بسیار در دسترستر از وبسایتها بودند. این شبکهها چون با زندگی روزمره افراد و ارتباطات شخصی آنها پیوند خورده بودند، توانستند میزان بازدید بیشتر و همچنین با سرعت بالاتر، محتوا را برای کاربران ارسال کنند.
جلوه غیر رسمیتر شبکههای اجتماعی نیز به شرکتها و کسب و کارها کمک کرد تا جنبههایی غیرحرفهای یا غیر درآمدزا مانند، مراسمها و جزئیات تولید یا بازخورد مشتریان را توسط شبکههای اجتماعی فراهم کنند… کاری که وبسایتها و روابط عمومیها نمیتوانستند انجام دهند.
برای درک بهتر از کارکرد شبکه اجتماعی مناسب برای کسب و کار و نسبت آن با کسب و کارهای مبتنی بر وب، باید به این نکته توجه کرد که مشتریان بالقوه شما در کجا هستند تا بتوانید محتوای خود را به آنها نشان دهید. بنابراین مهم است که چه اولویتهایی را برای انتخاب شبکههای اجتماعی و حضور موثر در آنها در نظر بگیرید. در این مقاله از ژاکت به بررسی دو شبکه اجتماعی محبوب در ایران میپردازیم .
کانال تلگرام یکی از جوانترین شبکههای اجتماعی است که توانسته در منطقه خاورمیانه بخصوص ایران، کاربران بسیاری را به خود جلب کند. کانال تلگرام یک شبکه اجتماعی مناسب برای کسب و کار است که توسط دو برادر با نامهای پاول دورف و نیکلای دورف به بازار آمد. پاول دورف برادر کوچک نیکلای دورف است و یک سازمان غیرانتفاعی کارآفرینی در آلمان دارد که پشتیبان مالی پروژه است. تلگرام توسط یک سازمان غیرانتفاعی آلمانی متعلق به کارآفرین و نیکوکار روس، پاول دورف اداره میشود.
تلگرام در واقع سبکی میان یک پیامرسان و شبکه اجتماعی را در پیش گرفته است، و این ترکیب توانسته بسیاری از نیازهای کاربران را برطرف کند. کاربران تلگرام میتوانند پیامها، تصاویر، ویدئو و اسناد خود را به صورت رمزنگاری شده تبادل کنند. تلگرام به صورت رسمی برای اندروید و iOS در دسترس است. همچنین برای سیستم عاملهای غیر رسمی نسخه وب از رابط نرمافزار تلگرام استفاده میکنند. کاربران این نرمافزار، امکان تبادل پیام، عکس، ویدئو و فایل تا حجم ۱٬۵ گیگابایت را دارند.
کاربران تلگرام در ایران تا ۴۰ میلیون نفر پیشبینی میشوند، که حاکی از عدد بسیار بزرگ حضور مخاطبان در این نرمافزار است. کانالها در تلگرام مهمترین بخش برای معرفی کسب و کارها و رویدادهای آنها است. کاربران میتوانند با عضویت در کانال مربوط به یک کسب و کار، از جزئیات و فعالیتهای آن آگاه شوند. به اشتراکگذاری آسان و همچنین نمایش تعداد بازدید کنندگان هر پیام در کانالها، از مزیتهای تلگرام به شمار میرود.
مزیت دیگر تلگرام امکان ایجاد ربات است. رباتهای تلگرام میتوانند از ساده تا پیچیده مانند یک منشی یا کارمند برای کاربران فعالیت کنند. فرض کنید که یک سایت فروشگاهی بخواهد محصولات خود را در تلگرام معرفی کند… جدای از اینکه کانال، میتواند یک ارتباط یک سویه برای معرفی محصولات فروشگاه و نهایتاً رایگیری فراهم کند؛ اگر بتواند یک ربات را نیز به خدمت بگیرد، خدمات ربات میتواند مانند یک وبسایت برای کسب و کار عمل کند. در ربات امکان معرفی محصول و حتی خرید و پرداخت برای کالا وجود دارد.